More Income For Malaysians

Adakah perniagaan “Score A” halal atau haram?

Posted on: July 29, 2009

Seorang pembaca ke halaman blog saya menerusi carian “MLM adalah haram?” di carian Google.

Secara peribadi saya tidak menelusi hal ini ketika saya mendaftar sebagai pengedar produk.  Pada hemat saya : –

a)     Score A adalah produk yang saya gunakan untuk tiga orang anak saya yang masih bersekolah;
b)     Saya sangat puas hati dengan munafaat yang  keluarga saya perolehi dari Score A,
c)     Saya tidak mendapatkan wang dengan merekrut pengedar baru.  Saya harus menjual produk,
d)     Score A merupakan produk pendidikan dan tidak memiliki apapun elemen haram terkait dengannya.

Meski demikian, ini merupakan masalah penting, lalu saya melakukan penelitian sendiri.  Saya menjumpai satu-satunya artikel terkait dengan topik ini yang ditulis oleh Ustaz Zaharuddin.  Ustaz Zaharudin adalah pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa, Malaysia dan telah mempunyai penampilan cukup mengesankan dalam bidang perdagangan, akademik dan penyelidikan.

Dalam artikel ini, Ustaz Zaharudin telah melakukan analisis kritis berkenaan MLM dan memberikan pandangan beliau tentang pada hal-hal yang membuat bisnis MLM tidak memenuhi persyaratan syariah.  Artikel ini dengan jelas sangat menarik dan telah mengundang perdebatan sebanyak 181 komentar diruang di blognya.

Ustaz Zaharuddin menyimpulkan 9 ciri-ciri dalam pandangannya, akan memenuhi persyaratan minimum Syariah.  Satu ciri yang dinyatakan seperti berulang, maka saya senaraikan 8 ciri-ciri tersebut.
1)     Produk yang harus dibeli dengan tujuan untuk menggunakan produk, bukan hanya sebagai helah untuk memenuhi aturan Syariah.
2)     Bukan dari produk emas atau perak.
3)     Harus ada struktur komisen kewangan yang jelas dan mudah dipahami.
4)     Komisen yang harus didasarkan pada nilai produk yang dijual, bukan pada jumlah rekrut yang dilakukan.
5)     Tidak harus ada sasaran penjualan untuk memeprolehi komisen.
6)     Setiap upline harus berusaha mempromosikan aktiviti penjualan downline.  Dengan itu tidak ada pendapatan tanpa “usaha”.
7)     Skim perniagaan piramid adalah jelas haram.
8)     Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.

Score A memenuhi persyaratan, kecuali mungkin ada keraguan dilemparkan pada beberapa seperti perkara (6) dan (8).  

Perkara (6) – Tidak ada pendapatan tanpa usaha
Janji penghasilan pendapatan pasif (pendapatan usaha dengan satu kali saja) adalah salah satu kelebihan MLM.  Jika downline kita tumbuh seperti yang kita inginkan, mungkin ada waktu dimana kita mungkin tidak mengenali dan mengetahui siapa orang-orang di “upline“.

Saya melihat bahwa upline telah dibawa ke dalam jaringan oleh orang-orang yang kita ketahui dan kenali.  Ia adalah cara kita bekerja, kami menganjurkan, menaja dan membimbing downline yang mengwujudkan downline baru kemudiannya.  Mengatakan bahwa downline terbawah tiada kaitan dengan upline mungkin tidak benar.

Bandingkan aspek MLM ini dengan jenis pendapatan pasif.  Katakanlah, dengan karya seorang penulis.  Dia pernah menulis buku, ia akan diterbitkan dan mendapat royalti dari penjualan kepada orang-orang yang tidak ia pernah berhubung dan mengenali sama sekali.

Pada kenyataannya, saya berani mengatakan ramai orang gagal dalam MLM adalah kerana mereka tidak berusaha !

Perkara (8) – Perencanaan bersama struktur pemasaran antara upline dan downline.
Kita semua tahu bahwa ini adalah tidak mungkin.  Dalam banyak urusniaga, (bahkan perjanjian pinjaman perbankan Islam) adalah sering terjadi urusniaga “setuju atau tidak setuju”.  Kesempatan untuk membeli produk dan untuk mendaftar sebagai pengedar datang dengan syarat-syarat tertentu.  Kepada kami ini untuk menjelaskan perincian untuk kita sebelum bersetuju untuk menyertainya.

Tentu saja, ada orang hanya menyatakan beberapa serta menyembunyikan perincian dan langsung mendaftar seseorang.  Kemudian downline menyadari bahawa ia telah mendaftar untuk sesuatu yang dia tidak inginkan.  Hal ini terjadi banyak dalam kehidupan.  Membeli kereta, membeli buku, memilih kontraktor, menandatangani perjanjian dll.

Hati nurani kita harus membimbing kita dalam masalah ini.  Kita dapat melihat pada cermin dan mengatakan bahawa kita telah menggabungkan semua fakta-fakta yang, sehingga pembeli dapat membuat sebuah keputusan berdasarkan maklumat yang diperolehinya.  Jika kita lakukan, maka urusniaga telah dilakukan dalam semangat musyarakah.

Kesimpulan
Saya bukan seorang ahli dalam ekonomi Islam.  Namun ketika mahu menulis artikel ini mengingatkan saya tentang sebuah Sunnah Nabi (saw) yang saya pernah baca.  Saya tidak ingat keseluruhannya, tetapi prinsip-prinsip adalah sebagaimana tercantum di bawah ini.  Nabi Muhamad (saw) telah bercakap dengan seseorang yang telah diutuskan ke luar memerintah di tempat yang jauh.

“Bagaimana Anda membuat keputusan?”
“Saya akan menggunakan Al-Quran sebagai sumber petunjuk”.
“Dan jika tidak ada didalam Al-Quran?”
“Kemudian saya akan menggunakan Sunnah sebagai sumber petunjuk”
“Dan jika tidak ada dalam Sunnah?”
“Kemudian saya akan menggunakan hati nurani saya dan saya membuat keputusan dengan pemikiran dikurniakan ole Allah swt”

Ini adalah sebuah jawaban yang menggembirakan Nabi (saw).

Ini adalah sepertimana yang saya alami sekarang.  Saya merasa yakin bahwa Score A memenuhi persyaratan Syariah dan rezeki yang dicari dan mendapatkan dari usaha ini adalah halal kepada saya, Insya’Allah.

Sementara itu, saya menyambut orang-orang yang tertarik untuk bergabung dalam perniagaan ini.  Ada banyak peluang usaha yang menarik di Malaysia.  Ada banyak cara untuk memperoleh penghasilan dengan separuh waktu, sehingga pendapatan ini melebihi pendapatan  sepenuh waktu anda!  Maka anda dapat membangun menghasilkan sumber pendapatan pasif.

SCORE A, yang kini memungkinkan setiap orang untuk berjaya!

Kirimkan maklumat anda; nama, alamat, nombor telefon dan waktu terbaik bagi saya untuk menghubungi anda ke more.income28@gmail.com

Terima kasih kerana telah membaca artikel ini.

Salam dari teman keusahawanan anda

mamadou

Leave a comment

July 2009
M T W T F S S
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031